Punto cabrio club

5 kostenposten bij het importeren van een auto

Geplaatst op

Met de steeds hogere prijzen van auto’s in Nederland wordt het steeds aantrekkelijker om een auto te importeren. Doordat je een stuk minder BPM betaalt voor een jonge occasion in het buitenland kan je al gauw duizenden euro’s besparen op een vrijwel nieuwe auto. Het importeren van een auto is echter niet gratis. In dit artikel behandelen we de 6 belangrijkste kostenposten voor het importeren van een auto.

Keuringsrapport voor de auto

Een belangrijke eerste stap is om de auto te laten keuren voordat je deze koopt. Laat een lokale partij de auto nakijken op gebreken en naar de algemene conditie van de auto. Dit kan je ook verder helpen met het onderhandelen over de prijs voor de auto. Een aankoopkeuring kost maximaal 300 euro.

BTW betalen over de auto

Of je nog BTW moet betalen of niet hangt af van welk type koper je bent: een particulier hoeft in Nederland niet nogmaals BTW te betalen, deze zit immers al in de verkoopprijs van de auto. Een voorwaarde is wel dat de auto niet nieuw is voor de BTW. Dit houdt in dat de auto minstens zesduizend kilometer heeft gereden en ouder is dan 6 maanden.

Als je de auto zakelijk koopt is het belangrijk om een BTW auto te kopen. Deze is te herkennen naan de term “mwst ausweisbar”. Je koopt dan de auto voor een nettoprijs, dus exclusief 19% BTW. In Nederland betaal je vervolgens 21% BTW van de netto prijs in Duitsland en is vervolgens weer te verrekenen als voorbelasting.

Transport auto naar Nederland

Zodra de auto is gekocht is het nog zaak om de auto naar Nederland te krijgen. Dit kan op 2 manieren:

Transport per oplegger à 85 cent / kilometer

De auto kan je laten vervoeren vanuit het buitenland naar Nederland. Een transportbedrijf rekent hier doorgaans zo’n 85 cent per kilometer voor. Voordeel hiervan is dat je geen tijd kwijt bent aan het ophalen van de auto en dat je all-risk verzekerd bent.

Auto zelf ophalen met tijdelijk kenteken

Het is ook mogelijk om de auto zelf op te halen, mits je over de juiste kentekenplaten beschikt. Het voordeel hiervan is dat je geen geld kwijt bent aan een transportbedrijf en dat je de auto direct kan testen op de snelweg. Nadeel is dat je slechts WA verzekerd bent.

BPM belasting bij het importeren van de auto

Een buitenlandse auto registeren in Nederland gaat altijd via de belastingdienst, omdat je hierover belasting moet betalen. Er zijn online veel tools te vinden die berekenen hoeveel BPM je precies moet betalen; dit hangt af van een groot aantal factoren. De belastingdienst zelf geeft een standaard advies qua hoogte van het bedrag, maar dit ligt bijna altijd bijna duizend euro te hoog.

RDW keuringskosten en APK

Voordat de auto een Nederlands kenteken mag hebben, moet de auto eerst door de RDW technisch gekeurd worden. Zij controleren het chassisnummer en de autopapieren. Dit kost ongeveer 100 euro. Verder moet de auto Nederlandse kentekenplaten krijgen, wat zo’n 25 tot 50 euro kost.

Liever het volledige proces uit handen geven door een professional? VBP auto import helpt je graag verder.

Gerelateerde berichten

Tips voor het creëren van een gezonde werkomgeving

We besteden het grotendeels van onze tijd aan werk. Door naar kantoor te gaan, onderweg te denken aan werk of juist in de avonden en in het weekend...

Lees meer

De beste onderhoud tips voor jouw meubels

Je hebt net een nieuwe inboedel gekocht voor je nieuwe woning. Hopelijk zul je er nog vele jaren van genieten. Om te genieten van een lange...

Lees meer

Over ons

PuntoCabrioClub.nl is een gepassioneerde community die zich richt op eigenaren en fans van de Fiat Punto Cabrio. Met informatieve blogs, handige tips en updates.

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden